Kiwi.com: O IPO jsme uvažovali spíše směrem k Londýnu či New Yorku. Vstup Googlu na trh letenek jako hrozbu nevnímáme

Podle společnosti Deloitte jste nejrychleji rostoucí technologickou firmou střední Evropy. Co za tímto úspěchem je?

Naše tempo růstu je skutečně raketové, firma je po pěti letech od startu ohodnocena na 400 milionů eur (zhruba 11 miliard korun). Už dnes má parametry skutečné globální firmy, která kromě mateřského Brna zahrnuje další pobočky – v Praze, Bratislavě, Barceloně, Bělehradě, Splitu, Kyjevě, ve filipínské Manile, v jihoafrickém Durbanu i na Fidži v daleké Oceánii. Na 900 z celkových 1300 zaměstnanců pracuje v zákaznickém servisu.

Je to o tom najít mezeru na trhu a najít pro ni řešení. Kiwi.com ve své kategorii představuje zcela odlišný produkt s novými a pokročilými vyhledávacími funkcemi, díky kterým lidé ušetří nejen čas, ale i peníze.

Jste známí mimo jiné díky algoritmu, který vyhledává nejvýhodnější letecké spoje s přestupem a je schopen poskládat i lety s aerolinkami, které jinak nespolupracují. Co jsou ale další přidané hodnoty vaší společnosti?

Na rozdíl od mnoha našich konkurentů jsme naprosto nezávislou společností, která neupřednostňuje žádnou aerolinku či partnera, čímž dáváme našim zákazníkům možnost svobodné volby. Další přidanou hodnotou je šíře nabídky. Spolupracujeme s téměř 700 leteckými společnostmi a nabízíme tak miliony tras po celém světě. Díky letos uzavřenému partnerství se společností Amadeus jsme naši nabídku rozšířili o dalších 750 milionů předem vypočítaných leteckých kombinací.

Kiwi.com svým zákazníkům navíc automaticky poskytuje garanci tzv. Kiwi.com Guarantee, extra službu u tras, které by jinak vyžadovaly více rezervací s malou či žádnou ochranou pro případ zpoždění či zrušení letu. To znamená, že pokud dojde ke zpoždění letu a v důsledku toho ke zmeškání navazujícího spoje u jiné letecké společnosti, provede Kiwi.com rezervaci alternativní linky do cílové destinace zdarma nebo garantuje vrácení peněz.

Zákaznická podpora je navíc zákazníkům Kiwi.com k dispozici nejen v těchto případech 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Další jedinečnou funkcí je tzv. MultiCity, prostřednictvím které mohou do jednoho itineráře zahrnout hned několik destinací, navíc za velmi výhodnou cenu.

Právě díky této funkci vyhledávače Kiwi.com mohl právě jeden z jeho českých uživatelů za období jediného měsíce absolvovat cestu po 12 světových destinacích za cenu pouhých 1 596 eur. V rámci letů se startem i návratem do Prahy urazil 47 680 km a navštívil Švédsko, USA, Havaj, Austrálii, Filipíny, Japonsko, Tchaj-wan, Vietnam, Malajsii, Srí Lanku a Dubaj.

Jste nebo nejste firma jednoho algoritmu?

Nechceme být, proto se snažíme jít dál a udržet si náskok.

Co jsou největší inovace, přínosy vaší společnosti kromě uvedeného algoritmu vyhledávajícího ekonomicky výhodné letecké spojení?

Kromě funkcí tzv. Multicity a Kiwi.com Guarantee, je to i naše mobilní aplikace. Aby člověk pokryl celý svůj trip, potřebuje tak deset aplikací. Jednu na lety, jednu na hotel, jednu na rezervaci restaurace, další na rezervaci nějaké aktivity a podobně.

My chceme všechny tyto aplikace zastřešit jedinou, naší kiwi.com mobilní aplikací. U nás si zákazníci kupují přesun z bodu A do bodu B, takže my víme, kdo to je, kam letí, kdy tam bude, s kým letí. Podle toho jsme schopni odhadnout například důvod cesty. Na základě informace z letenky můžeme poskytnout individualizované nabídky podle aktuálního kontextu.

Jaké jsou vaše další plány rozvoje? A jak případnou expanzi financujete? Směřují vaše plány i jiným směrem, než je prodej letenek? Může být pro vás atraktivní i například železniční doprava, nějaké jiné odvětví? Případně proč?

Kiwi.com chce cestovatelům představit kombinaci letecké a železniční dopravy. Kdo se například bude chtít dostat do nizozemského Amsterodamu, může letět do Eindhovenu a dále jet vlakem. Vše na jednom účtu. V tom firma vidí cestu, jak si udržet náskok před konkurencí. Plánů je hodně, ale není snadné je rozjet při tak překotném růstu.

Vysněným cílem Kiwi.com je vytvořit takovou platformu, kde si zákazník cestovatel bude moci na jednom místě zajistit nejen veškerou dopravu, včetně integrace taxislužby Uber, ale i ubytování v hotelu, restaurace a zábavu v místě pobytu. Kiwi.com má ambici vybudovat největší on-line cestovní platformu na světě a být třeba partnerem některého z internetových gigantů, jako jsou Google, Facebook či Amazon.

Zvažovali jste někdy financování rozvoje pomocí vstupu na akciové trhy? Jestliže ano, o jaké burze jste přemýšleli? Pokud naopak o vstup na burzu zájem nemáte, z jakého je to důvodu, protože s vaší velikostí a růstem by vás každá burza vřele uvítala? A proč myslíte, že úspěšně se rozvíjející společnosti se například v USA vydávají touto cestou častěji, než firmy u nás?

O vstupu na burzu jsme uvažovali, spíše směrem k Londýnu či New Yorku, nicméně v tuto chvíli vstup na burzu aktivně nepřipravujeme, byť to do budoucna nevylučujeme. Navzdory naší velikosti jsme stále rychle rostoucí společnost, a vstup na burzu vyžaduje velmi pevné struktury, procesy, interní nastavení, které umožňuje veřejnou transparentnost. Současné nastavení nám zároveň dává velkou flexibilitu. Zároveň nyní také nemáme tlak na financování.

Jaká je vaše největší konkurence u nás a ve světě a jak vidíte vstup googlu do vaseho byznysu? Co to pro vás znamená? 

Naši konkurenti jsou teprve v začátcích. Vstup Googlu na trh letenek jako hrozbu nevnímáme, přímo s ním nebojujeme.

V minulosti měla vaše firma označení Skypicker, co vás vedlo ke změně na současný název kiwi.com? Není problém, že označení kiwi moc neevokuje leteckou dopravu?

Není to problém, naopak má jméno „kiwi“ své velké výhody. Je univerzální a snáze zapamatovatelné. Jde o slovo, které se globálně vyslovuje stejně, a takových moc neexistuje. Proto jsme si jej vybrali. Na začátku jsme měli na investice pár desítek tisíc korun. Nevím, jestli víte, kolik stála doména Kiwi.com, ale přišla nás na osm set tisíc dolarů. Takové peníze jsme tehdy na začátku neměli k dispozici. Když jsme si je vydělali, mohli jsme se přejmenovat. Myslím si, že v našich podmínkách byla ta geneze ideální.

Ví se ve světě, že kiwi.com je česká firma nebo vás spíše mají za americkou nebo německou společnost?

Netajíme se tím, že jsme česká firma, ale mluví se o tom logicky více v tuzemsku, potažmo Evropě. Příběh „letenkového krále“ Olivera Dlouhého je líčen jako globální úspěch českého byznysu, kdy se z malého brněnského start-upu o 10 lidech stala globální firma s více než 1 000 zaměstnanci a pobočkami po celém světě.

Hodně podnikatelů si stěžuje na složité legislativní podmínky pro byznys v ČR, vy jste ale živoucí ukázkou, že úspěšná firma s globálním rozsahem svých aktivit může vzniknout i v našich končinách. Vidíte přesto nějaké legislativní překážky ve vašem podnikání? A v čem vám stát naopak pomáhá? A můžete porovnávat s dalšími zeměmi, kde také máte zkušenosti s podnikatelským prostředím? Čím by se například podle vás měla ČR inspirovat?

Každá země má svá pro a proti. Je pravda, že český systém to začínajícím firmám zrovna neulehčuje. V našem podnikání dnes už vyloženě překážky nevnímáme, ale větší flexibilitu bychom určitě uvítali. Inspirovat by se ČR mohla například pružností zaměstnávání v USA. To může být pro mnohé problematické, když teprve zkoušíte, jak na vás bude trh reagovat, a nevíte, jak na tom budete třeba za rok.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang