Někdo to rád sladké. Stévie je hlavní zbraní potravinářských koncernů ve válce proti cukru

Nenápadná rostlinka, kterou lze zpracovat na sladidlo bez jakýchkoli kalorií v posledních deseti letech výrazně získala na oblibě. Mezi lety 2011 a 2016 se její spotřeba ztrojnásobila, vyplývá z údajů Euromonitor International a dnes trh se stévií představuje globálně 4 miliardy USD ročně a dále roste.

Stévii stále častěji používají velké potravinářské společnosti jako Coca-Cola, PepsiCo, Lindt & Spruengli AG či Nestlé.  Ačkoli jsou k dispozici umělá sladidla jako aspartam, sukralóza či xylitol, většina spotřebitelů dá přednost přírodní stévii, která je navíc se svým nulovým glykemickým indexem vhodná i pro diabetiky a lidi, u nichž jsou naměřeny vyšší hodnoty glykemie.

Od roku 2011, kdy Evropská unie povolila užití stévie v potravinách se začala mohutně pěstovat v lokalitách jako Paraguay, Keňa, Čína, Argentina, USA, Argentina či Kolumbie.

Jen za posledních pět let se na trhu objevilo více jak 10 000 produktů, které toto přírodní sladidlo obsahují, a jejich počet rychle stoupá. Stévie je obrovský trh se značným růstovým potenciálem, ve kterém je celá řada investičních příležitostí.

Stále je zde však drobný háček, pro mnoho spotřebitelů má stévie mírně hořkou pachuť, výrobci ji proto kombinují s dalšími sladidly či cukrem. Cílem potravinářských společností je tak upravit stévii, aby se mohla stát skutečně plnohodnotným sladidlem, které nepozmění chuť tradičních produktů.

Přestože poptávka stále roste, v posledních letech růst přeci jen podstatně zpomalil, v roce 2016 pouze o 2,1 % na 1 038 metrických tun, vyplývá z údajů Euromonitor. Odborníci jsou přesvědčeni, že na vině je především hořká chuť stévie ve vyšších koncentracích.

Na vyřešení tohoto problému nyní pracují společnosti Cargill Inc. a ED&F Man Holdings Ltd. Prvně jmenovaná společnost plánuje začít od roku 2018 s výsadbou nové odrůdy zvané EverSweet, která by měla být snadnější na produkci a neměla by ovlivňovat chuť potravin.

V Man Holdings Ltd. plánují uvést na trh jejich novou odrůdu stévie již letos. Také tato by se neměla vyznačovat hořkou pachutí. Také Archer-Daniels-Midland Co., která je jedním znejvětších světových producentů fruktózového sirupu, usilovně pracuje na vylepšení její značky Sweetright.

Zatím se zdá, že potravinářské společnosti sázejí za pokračujícího ústupu spotřebitelů od cukru na přírodní cestu. V průběhu následujících dvou let se uvidí, zda stévie bude opravdu představovat revoluci ve slazení, či ne.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang