Mladí lidé slepě opakují investiční chyby svých rodičů

Slavný britský investor a obchodník John Templeton kdysi popsal střídání býčích a medvědích fází na trhu těmito slovy: „Býčí trhy se rodí z pesimismu, rostou na skepticismu, zrají na optimismu a umírají na euforii.“

Chybou mnoha mladých a začínajících investorů na akciovém trhu je právě ona euforie s jakou investují do titulů, které se blíží výrazné korekci. Často se rozhodují na základě emocí, krátkodobých impulzů a názorů okolí, které na tom s informovaností a zralou analýzou není o nic lépe než oni sami.

Potvrzují to i nedávné výsledky průzkumu společnosti TD Ameritrade, podle které mileniálové v USA vlastní především akcie Apple, Amazon.com, Tesla Inc. a Netflix.  Ani jeden z deseti nejvíce držených akciových titulů mezi milieniály nenese dividendový výnos, upozorňuje viceprezident Trader Group v TD Ameritrade, Steven Quirk.

Oblíbenými jsou především akcie sociálních sítí jako Twitter či Snap, které se ocitly ve vážných potížích. Akcie Snap dokonce oslabily.

Celá situace připomíná ne tak vzdálenou internetovou horečku z konce 90. let (dot-com bublina), která přinesla obrovské investice do módních internetových společností, jež však reálně neměly valnou hodnotu.

Rapidní rozvoj online brokerů tehdy přilákal velké množství mladých lidí k investování na akciovém trhu. Zatímco se mladí investoři vydávali na dráhu intradenních obchodníků za monitory svých stolních počítačů, dnes se obchodování přesouvá na chytré telefony. Ty jako primární prostředek obchodování používá podle TD Ameritrade skoro polovina mileniálů v USA.

Poté, co internetová bublina splaskla, skončily pro mnoho mladých lidí i sny o dráze profesionálního investora.

Nyní se zdá, že mileniálové opakují stejné chyby jako jejich předchůdci v době internetové horečky. Jejich situace je navíc o to horší, že rozvoj technologií umožnil obchodování takřka všude a vždy, v dopravním prostředku nebo v kavárně.

To s sebou nese nejenom méně času a koncentrace na střízlivou analýzu, nýbrž také častější obchodování, tedy i vyšší poplatky a více příležitostí pro chybu. Mladí lidé kupují akcie společností, o kterých v podstatě nic nevědí. Kupovat akcie Starbucks jen proto, že mají dobrou kávu, je hazard, shrnuje investiční legenda a manažer fondu Fidelity Magellan, Peter Lynch.

Copyright © 2023 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang