Prodeje aut na LPG padají. Zákazníci chtějí hybridy

Množství aut v inzertních nabídkách s pohonem na LPG i vozů na stlačený zemní plyn výrazně pokleslo. Naproti tomu značně přibylo hybridů a plně elektrických modelů. 

Český trh je v chování zákazníků obecně velmi konzervativní. Přesto je patrný odklon zákazníků od LPG, což byl dlouho víceméně jediný alternativní pohon, který zákazníci ve větší míře kupovali. Nastupuje totiž generace, která si rozumí s technologiemi a nemá z nich obavy.

Čistá elektromobilita české zákazníky netáhne. Pro většinovou populaci je elektromobil příliš drahý a jeho praktické využití neodpovídá nárokům spotřebitelů. Velká část zákazníků se zároveň obává nedostatečné infrastruktury a nutnosti přizpůsobovat se vlastnímu autu.

Naopak hybridní vozy jsou v očích zákazníků přijatelným kompromisem. Na druhou stranu pád cen ropy může tento trend zpomalit a podpořit prodeje aut se spalovacími motory. Náklady na provoz jsou pro většinu lidí rozhodující a elektřina z dobíječek navíc začíná rapidně zdražovat.

Co je hybrid

Hybridy kombinují benzinový motor, baterii a elektromotor, aby se dosáhlo výhod benzinového i elektrického pohonu. Kromě toho mohou hybridy díky svým brzdovým systémům „recyklovat“ kinetickou energii, která by jinak přišla nazmar.

Na rozdíl od plně elektrických vozidel vypouštějí hybridy určité emise z výfuku, avšak nemusejí být zapojeny do sítě. To z nich dělá dobrou volbu pro řidiče, kteří chtějí ušetřit palivo, aniž by museli jezdit na 100 % elektrický pohon.

Dnešní hybridy se vyrábějí ve všech tvarech a velikostech, od kompaktních hatchbacků až po tříprostorová SUV. Mnohé z nich překonávají své nehybridní protějšky v silničních testech a vedou si dobře i v žebříčku spolehlivosti. Majitelé hybridů nám navíc říkají, že se jim jejich vozy opravdu líbí. V průzkumech o automobilech obvykle uvádějí vyšší celkovou spokojenost než majitelé nehybridních verzí.

Stručná historie hybridů

Hybridy se v USA prodávají od modelového roku 2000, kdy se v severoamerických prodejnách poprvé objevil malý model Honda Insight ve tvaru slzy. Její debut těsně následovala Toyota Prius, která se v Japonsku prodávala od roku 1997. Brzy se slovo „hybrid“ stalo zkratkou pro malé, úsporné hybridní sedany.

Od té doby se hybridní technologie stala běžnou záležitostí a mnoho běžných modelů nabízí hybridní pohonné ústrojí. Většinou jsou vozidla „hybridizována“ za účelem zlepšení spotřeby paliva, avšak některé hybridy – jako například hybridní pick-up Ford F-150 – využívají své hybridní pohonné jednotky k zajištění dodatečného elektrického výkonu pro tažení nebo rychlejší akceleraci.

Vysvětlení hybridní technologie

Hybridy kombinují benzinový motor, elektromotor a akumulátor. Elektromotor pohání vůz při nízkých rychlostech, obvykle do 30 km/h, podle toho, jak moc je baterie nabitá, nebo při nízkých nárocích na výkon, zatímco benzinový motor se zapojuje při vyšších rychlostech, kdy je účinnější a poskytuje většinu výkonu, nebo když je potřeba rychle zrychlit nebo vyjet kopec.

Hybridy mohou na krátké vzdálenosti jezdit pouze na elektrický pohon, avšak často motor a motor(y) pracují společně. Vůz není třeba připojovat k elektrické síti, protože benzinový motor dobíjí baterii vozu.

Hybridy jsou také vybaveny rekuperačními brzdami, které zachycují hybnost a vytvářejí elektřinu, když vůz zpomaluje nebo jede na volnoběh. Tato elektřina se rovněž používá k dobíjení baterie. Oproti tomu běžné brzdy automobilu vytvářejí pouze tření, které se mění v nevyužitelné teplo.

Díky doplnění motoru elektromotorem nemusí být benzínový motor tak velký, aby bylo dosaženo celkového kombinovaného výkonu srovnatelného s vozem poháněným pouze benzínovým motorem, což dále zvyšuje účinnost.

Přestože jsou hybridy celkově efektivnější než jejich protějšky jezdící pouze na benzin, lze očekávat vyšší spotřebu paliva při jízdě ve městě (kde má elektromotor větší vliv) než na dlouhých dálničních úsecích při vyšších rychlostech. To je opak toho, na co jsou řidiči zvyklí u konvenčních vozidel.

Hybridy mají jen málo nevýhod

Ve starších hybridech mohli řidiči pocítit mírné chvění při zážehovém motoru a rekuperační brzdový systém mohl ztěžovat plynulé zastavení. Většina těchto problémů již zmizela a testy vozidel ukazují, že většina dnešních hybridů má tendenci jezdit plynuleji a má větší výkon než jejich nehybridní protějšky.

Drobným důsledkem je, že hybridy často používají elektronickou bezstupňovou převodovku, která přispívá k vyšší spotřebě paliva, ovšem může se také projevovat monotónním „duněním“ benzinového motoru. Řidiči si navíc mohou všimnout „třepotavého“ pocitu – kdy se zdá, že motor při spojování na dálnici nebo při stoupání do kopce náhle začne hlasitě a volně otáčet.

Navzdory všem těmto dodatečným technologiím stojí mnoho hybridů přibližně stejně jako jejich nehybridní verze. Pokud hybrid stojí více, v mnoha případech měsíční úspora paliva převýší případné zvýšení měsíční platby.

Hybridní baterie v mnoha dlouhodobě provozovaných modelech se ukázaly jako spolehlivé po celá desetiletí a stovky tisíc kilometrů. Proto si hybridy obvykle vedou dobře i v hodnocení spolehlivosti.

Hybridy vs. elektromobily

Plně elektrická vozidla nemají benzinový motor a k dobíjení baterie je třeba je připojit k elektrické síti. Na jedno nabití často ujedou více než 200 km a lze je dobíjet doma nebo na veřejných nabíječkách.

Dobíjení elektromobilu však trvá mnohem déle než tankování – od 20 minut do několika hodin, v závislosti na tom, kolik kilometrů řidič potřebuje a jak rychlá je nabíječka, kterou používá, a najít dobíjecí stanici na silnici není tak snadné jako najít čerpací stanici.

Díky tomu jsou hybridy výhodnější pro lidi, kteří nebydlí v blízkosti nabíjecích stanic pro elektromobily, nemohou nabíjet doma nebo často podnikají dlouhé cesty.

Čistě elektrická vozidla jsou efektivnější než hybridy a často stojí méně peněz na údržbu a opravy. Často mají také nárok na daňové úlevy, které hybridy získat nemohou. V některých případech však může být vlastnictví a provoz hybridu levnější než u podobného elektromobilu.

To platí zejména pro malá SUV a kompaktní vozy, a ještě více, pokud řidič žije někde, kde jsou vysoké náklady na elektřinu. Klíčový důvod: Jejich pořizovací cena je nižší.

Jak je to s plug-in hybridy?

Na rozdíl od čistých elektromobilů nebo konvenčních hybridů fungují plug-in hybridní elektromobily jako hybridy, ovšem lze je také připojit do zásuvky nebo nabíječky. Po plném nabití mohou jezdit převážně na elektrický pohon po dobu asi 20 až 40 km, dokud se nepřepnou zpět na běžný hybridní provoz.

Vzhledem k vyšší hmotnosti větších baterií, motorů a palubního nabíjecího zařízení však obvykle stojí více a mají horší kilometrový výkon než konvenční hybridní vozidla, jakmile se elektrická energie vyčerpá. Pokud řidič nabíjí denně a dojíždí jen krátce, nespotřebuje téměř žádné palivo.

Ve všech ostatních situacích by spotřeba paliva mohla být vyšší než u běžného hybridního protějšku. Čistě elektrický hybrid může být lepší volbou, pokud řidič může nabíjet doma a jen zřídka jezdí na dlouhé vzdálenosti.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang