Kdy „pojedou“ létající auta?

„Létající auta“ by se měla stát budoucností dopravy. Ve většině případů nejsou schopna jízdy po zemi. Čeká lidstvo revoluce v dopravě?

Doprava se již dlouho nachází ve středu technologických inovací a změn, které lidstvu přinášejí efektivnější a udržitelnější způsoby pohybu. Jednou z nejzajímavějších inovací v oblasti dopravy je projekt společnosti AeroMobil, který člověka zavádí do světa létajících aut.

Létající automobil je dopravní prostředek, jehož účelem je osobní přeprava, podobně jako u dnešního osobního automobilu. Je zde přidán i pohyb nad zemským povrchem.

Přechod z jedné fáze do druhé vyžaduje určitý proces, který je nutno vykonat manuálně nebo automaticky (např. natažení/zatažení nosných křídel, vysunutí/zasunutí rotoru apod.).

Létající automobily už byly slibovány mnoha společnostmi, avšak žádná dosud nedotáhla tento futuristický sen do konce. Slovenský AeroMobil by mohl tuto velkou myšlenku dotáhnout do zdárného cíle.

Vznik létajících automobilů brzdí především samotná konstrukce a na druhém místě to je legislativa (vyrobený stroj by měl splňovat požadavky jak pro auto, tak pro letadlo).

Společnost AeroMobil

Společnost AeroMobil, sídlící na Slovensku, je průkopníkem v oblasti vývoje a výroby „létajících aut“. Projekt AeroMobil má kořeny až v roce 1989, kdy si zakladatel a inženýr Štefan Klein položil otázku, zda je možné spojit pohyb po silnici a v obloze v jednom vozidle. Po dlouhých letech výzkumu a vývoje byl v roce 2017 představen první funkční prototyp AeroMobilu.

Aktuální verze AeroMobilu, označovaná jako AeroMobil 4.0, reprezentuje zlom v technologii osobní dopravy. Tento stroj lze popsat jako kombinaci luxusního automobilu a malého letounu. AeroMobil 4.0 je vybaven silným hybridním motorem, který umožňuje vozidlu dosáhnout rychlosti až 160 km/h na silnici a přes 300 km/h ve vzduchu.

Jeho přeměna mezi vozem a letounem trvá jen několik minut. Na silnici se chová jako běžné auto, a díky své kompaktní velikosti se vejde do standardního parkovacího místa. Poté, co je připraven k letu, rozpohybuje své skládací křídla a vzlétne do vzduchu. AeroMobil 4.0 je schopen letět na vzdálenost až 750 km na jedno nabití.

Jak je to s létajícími auty?

Proč se doposud létající auta neprosadila? Propagátoři této technologie vidí za tímto problémem narušení cyklu spotřeby energie. Od 70. let prý stagnuje. Vynálezy, které měly používat levnou energii se dnes bohužel nepoužívají, protože je prý lidstvo nemá.

Technologický rozvoj probíhá jen v odvětvích, kde se používají stará fosilní paliva (IT, finančnictví a biomedicína). Prvním viníkem je obava z používání jaderné energie – její vývoj není tak rychlý, jak se předpokládalo. Druhým důvodem je bujení byrokracie, která zkomplikovala experimentování.

Létající auto se jako koncept objevilo poprvé již před autem i letadlem. Do poloviny 19. století prakticky neexistovala síť silnic a řešilo se, jak se bez nich pohybovat rychle po zemi.

Bylo těžké vymyslet stroj, s dostatečně pevným podvozkem pro jízdu, avšak dostatečně lehké pro let. První auto tak vzniklo, když se zbavilo křídel, a první letadlo, když se zbavilo podvozku s pevnými koly.

Podruhé se létající auta objevila po první světové válce, která umožnila do vzduchu dostat tunovou bombu, nebo tunovou karoserii s pasažéry. Pak přišla další válka a když se v poválečné prosperitě objevily lepší a už zcela funkční modely, jejich další rozvoj zařízly snaha o energetické úspory a obavy o bezpečnost.

Potřetí je myšlenka létajícího auta zaměřena na osvobození od zácp a od byrokracie. Zatím není jasné, jaké prostředí by bylo vytvořeno jejich hromadným používáním. Technologie, hlavně ta dopravní má totiž největší dopad na vzhled a funkčnost měst.

Komplikace létání ve městech

Létající auto budí v lidech patřičnou nedůvěru, neboť je zafixováno, že létání je náročný proces. To je však ten nejmenší problém. Spíše jde o to, že létat by mohl skoro každý, protože pilotní výcvik obvykle trvá 3 měsíce (= běžný čas ke zvládnutí autoškoly).

Technické aspekty letu, motorů, řízení, výroby, distribuce i energie jsou vedlejší v porovnání s jinou překážkou – nepraktičností pro obsluhu současných koncentrací budov v místech s nejvíce pracovními místy: městech.

Současné horizontální odstupy mezi jednotlivými letadly jsou asi 9 kilometrů. V případě, že by létající auta měla jen kilometrový odstup, nad městem velikosti Českých Budějovic by mohlo být najednou v jedné výšce jen 56 létajících vozidel.

Let vyžaduje lehké a křehké auto, takové je na druhou stranu velmi náchylné na sebemenší poškození. I malá srážka ve vzduchu znamená kromě nebezpečí pro piloty a pasažéry značné riziko pro životy a majetek v místě dopadu.

Dále by auta musela být zaparkovaná nebo bezpečně přivázaná, aby je neodnesl vítr. Samotné parkování by bylo ještě více komplikovanější a tvořily by se dlouhé fronty.

Letiště pro létající automobily

Vzlet a odlet současných létajících aut vyžaduje klasické letiště s ranvejí. Létající auto může fungovat jako rychlé spojení mezi letišti jednotlivých měst, odkud po přistání jede dál do finální destinace jako klasické auto. Ve velmi malém množství je to představitelné. Avšak létající auto má být vozidlem pro všechny.

Dalším problémem by byla kapacita letišť. O ploše na přistávání nemluvě. A jak by se potom řešila distribuce budov? To je ve hvězdách.

AeroMobil

AeroMobil umožňuje skutečné cestování po klasických silnicích. Konverze z letového režimu do jízdního trvá okolo cca 3 minut (sklápění křídel, umístěných během jízdy podél trupu stroje). Stroji stačí travnatá plocha: 400 metrů na vzlet, 300 metrů na přistání.

Stroj má pod kapotou hybridní turbomotor s výkonem okolo 300 koní. Dovnitř se vejde jeden pasažér (kabina je dvoumístná) a na jednu nádrž ujede až 520 km, ve vzduchu až 750 km. Maximální rychlost na silnicích je 160 km/h, ve vzduchu 300 km/h.

Létající stroj se nyní snaží získat evropskou leteckou certifikaci, poté by měla následovat certifikace za mořem. Společnost láká hlavně na vysokou bezpečnost stroje, neboť obsahuje záchranný padák, karbonový kokpit kolem posádky a také systém autopilota.

Výhody a využití AeroMobilu 4.0

AeroMobil 4.0 přináší několik výhod a potenciálních využití:

  1. Ušetření času: Díky schopnosti létat nad dopravními zácpami se AeroMobil stává rychlým způsobem cestování mezi vzdálenými městy.
  2. Flexibilita: Může začít cestovat po silnici a pokračovat ve vzduchu, což poskytuje nevídanou flexibilitu v plánování cest.
  3. Udržitelnost: AeroMobil 4.0 je navržen s ohledem na udržitelnost a má potenciál snížit dopravní zácpy a emise skleníkových plynů.
  4. Katastrofické situace: Létající auto by mohlo být využito pro rychlou evakuaci z rizikových oblastí v případě katastrof.
  5. Firemní cesty: Pro obchodní cesty by AeroMobil mohl být efektivním způsobem rychlého přesunu mezi městy.

I když AeroMobil 4.0 přináší revoluční myšlenku, existují některé výzvy, které je třeba překonat, než se stane součástí každodenních životů lidí. Cena vozidla je stále vysoká, a infrastruktura pro vertikální vzlety a přistání potřebuje další investice.

Nicméně AeroMobil má stále potenciál změnit způsob, jakým se lidé pohybují. S postupujícím vývojem technologie a zlepšením infrastruktury může se stát létající auto skutečností a přinést novou éru osobní dopravy.

Vývoj AeroMobilu připomíná, že inovace v dopravě jsou stále možné a že budoucnost může být mnohem vzrušující, než si lidé kdy představovali. Létající auto může být klíčovým prvkem ve snaze o efektivní, udržitelnou a rychlou osobní dopravu.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang