Jak vytvořit ziskový online kurz

Máte znalosti, se kterými se chcete podělit s ostatními? Už nějaký čas si pohráváte s myšlenkou tvorby online kurzu jako digitálního produktu, ale stále nevíte, jak na to? Pojďte se s námi podívat, jak vytvoříte ziskový online kurz a připravíte si efektivní marketingovou strategii pro podporu jeho prodeje. Posvítíme si také na platformu, prostřednictvím které budete kurz prodávat, a na závěr se zaměříme na nezbytnost budování komunity a automatizaci procesů. 

Aby kurz vydělával

Chcete-li mít online kurz úspěšný, je třeba pečlivě zvážit jeho téma. Můžete ho mít vymazlený do poslední tečky, nicméně pokud téma nebude atraktivní, nemusí se u posluchačů setkat s úspěchem. 

Věnujte se reálnému problému

Aby na trhu zaujal právě váš digitální produkt, je třeba, aby nabízel řešení konkrétního problému a uspokojil jeho potřeby. To, že má být vytvořený v nejvyšší možné kvalitě, berte jako samozřejmost.

Nebojte se průzkumu

Pokud si nejste jistí, kdo je váš ideální zákazník a jaké jsou jeho potřeby a požadavky, neváhejte, a svou cílovou skupinu podrobte průzkumu. Tak si o ní vytvoříte co nejpřesnější představu. Při rešerších se nezapomeňte zaměřit také na konkurenci. Bude se vám hodit znát její cenovou politiku, na jejímž základě pak můžete nastavit cenu svého kurzu.

Marketingová strategie je základ

A není třeba pod tímto pojmem hledat složitosti. Představte si ji jako “cestovní plán”, prostřednictvím kterého dosáhnete svých marketingových cílů, odlišíte se od konkurence a oslovíte cílovku. 

Jak na ni?

  • Moje cílová skupina. Kdo to je a jaké má problémy a potřeby, které mohu vyřešit?
  • Analýza trhu. Pokud máte za ušima, už jste si ji provedli v rámci průzkumu své cílovky.
  • Marketingové cíle. Čeho vlastně chci dosáhnout? Mít hodně prodejů, velký dosah, více komunikovat se zákazníky?
  • Marketingové kanály. Kterými cestami plánujete zákazníka oslovit? Využijete sociální sítě nebo e-mailovou komunikaci? A co třeba influenceři? 
  • Rozpočet. Vše si pořádně spočítejte, aby ani koruna nepřišla na zmar. A nezapomeňte, že i čas = peníze.
  • Obsahová strategie. Zamyslete se nad tím, kdy a jaký obsah vypustíte ven. I když používáte různé kanály, měli byste komunikovat jednotně a srozumitelně. 
  • Realizujte a měřte. Jakmile se do prodeje online kurzu pustíte, nezapomeňte sledovat, jak si na trhu vede. Vše pečlivě měřte a porovnávejte se svými marketingovými cíli. 

Budujte komunitu

Koupí online kurzu zákazníkova cesta nekončí. Následná komunikace a péče může upevnit vaši pozici na trhu. Nabídněte vždy něco navíc a získejte si srdce zákazníka, staňte se jeho lovebrandem, přítelem, tím, u kterého bude jako u prvního hledat uspokojení svých dalších potřeb. Silná komunita buduje vaši značku a vytvoříte si tak základnu studentů, kteří rádi přednostně sáhnou i po vašem dalším produktu. Skvělé jsou v tomto facebookové skupiny, případně členské sekce, určené výhradně pro studenty vašeho online kurzu. 

Ochutnávka zdarma

Také jste si všimli, jakou má slovíčko zdarma magickou moc? Jako magnet přitáhne i ty, kteří původně o váš produkt příliš zájmu neprojevili. Může se jednat o e-book, webinář, zkušební verzi online kurzu či různé šablony a kvízy. To vše poskytnete potenciálním zákazníkům zdarma, pouze výměnou za jejich kontaktní informace. Oni tak zjistí, co nabízíte, a vy získáte širokou síť kontaktů, kterým pak můžete nabídnout své další online produkty. Co bude ten váš správný magnet? Odpověď opět najdete ve vaší cílovce, miřte na její potřeby. 

Prodávejte, automatizujte, rosťte!

Výběr vhodné platformy, jejímž prostřednictvím nabídnete svůj kurz k prodeji, je důležitou fází zasluhující pozornost. Pryč jsou doby, kdy se dělalo vše doma na koleni. Trh je nabitý k prasknutí různými systémy specializujícími se na online prodej digitálních produktů. Zaměřte se na uživatelskou přívětivost, cenovou politiku, integraci, bezpečnost, zákaznickou podporu a škálovatelnost. Automatizace je klíčem k úspěšnému škálování a ziskovosti. Zefektivňuje procesy, šetří čas a snižuje potenciál pro lidské chyby.

Výběr platformy

Nenechávejte to náhodě. Výběr kvalitní platformy pro prodej digitálních produktů je zásadní, neboť má přímý vliv na vaše podnikání. Zaměřte se na tyto aspekty:

  • Uživatelská přívětivost. Pro vás i vaše zákazníky. Platforma musí být přehledná a jednoduše použitelná pro všechny uživatele. Měla by nabízet i možnost přizpůsobit si design a uspořádání obchodu tak, aby odrážel vaši značku.
  • Cenová politika. Peníze na stromech nerostou, hledejte tedy platformu za rozumnou cenu a bez zbytečných poplatků navíc. 
  • Integrace. Je možné platformu propojit s dalšími chytrými programy, které už třeba používáte?
  • Bezpečnost. Nic není tak citlivé, jako data vašich zákazníků. Ujistěte se, že platforma nabízí zabezpečený hosting, šifrování SSL a další bezpečnostní opatření pro ochranu dat.
  • Zákaznická podpora. Bude se vám hodit mít možnost, obrátit se telefonicky či e-mailem na někoho, kdo má systém v malíku a rád vám s jeho nastavením poradí. Pokud jste typ “udělám si sám”, hledejte systém s propracovanou nápovědou, ideálně v jazyce vašeho kmene.
  • Škálovatelnost. Určitě svůj business budete chtít rozšiřovat a platforma by vás v tom neměla nijak omezovat a brzdit. Právě naopak, přidávání dalších produktů, rozšiřování zákaznické základny a růst objemu prodejů by měla hravě zvládnout.

Tak hurá do toho!

Teoretickou přípravu máte za sebou a můžete se směle pustit do praxe. Žádný učený z nebe nespadl, nenechte se proto odradit případnými překážkami, které se vám postaví do cesty. Ze získaných zkušeností vytěžte maximum, nabídněte to, co zákazníkům chybí. Komunikujte, propagujte, interagujte, dostaňte se do povědomí, pracujte na budování značky. Kreativitě se meze nekladou!

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang