Za volantem Tesla Model 3. Éra elektromobilů je definitivně tady a Tesla nemá konkurenci

O elektromobilech se mluví čím dál tím víc. Je to hlavně v souvislosti se snížením emisních parametrů u vozidel a ochranou životního prostředí. Asi nejvíc ze všech firem je momentálně vidět Tesla, která nemá v tomto směru moc velkou konkurenci.

Podobný milník, jaký představoval pro automobilku Ford v roce 1908 její model T, by měl být pro Tesla Inc. Model 3. Zatímco model T ve Spojených státech zahájil éru masové motorizace, Model 3 by měl konečně učinit součástí středního proudu elektromobily a otevřít cestu k rozsáhlejšímu nahrazení motorů na fosilní paliva.

Elektromobily, které doposud sjížděly z výrobních linek Tesla, byly luxusní dravé vozy jako například Model S P100D za 140 000 USD. Model 3 míří spíše na běžného řidiče a to co ztrácí na extravagantnosti, vynahrazuje svou praktičností. Charakterem je to vůz vhodný spíše na vyjížďku za město, než na závodní dráhu i on se však za svůj výkon nemusí stydět, z 0 na 100 km/h zrychlí za 5,1 s.

Pokud si někdo pořídí takový stroj jako Tesla, hodí se vědět, jak vypočítat rychlost jízdy vozidla.

Příznivci automobilky mohou zůstat klidní. Navzdory své ceně ve výši 35 000 USD (770 000 Kč), Model 3 stále vypadá, jezdí a celkově vzbuzuje dojem vozu z produkce Tesla. Cena tři čtvrtě milionu korun je stále pro mnohé příliš. Vzhledem ke stávajícím vysokým nákladům na výrobu baterií se však jedná o výrazný krok směrem k průměrnému spotřebiteli.

Tesla Model 3

Už při otevírání Vás Model 3 překvapí. K vozu totiž nedostanete klíč či přívěsek. Otevírá se totiž prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu a Bluetooth připojení. V případě, že byste telefon ztratili nebo se jednoduše vybil, dostanete pro otevření automobilu ještě speciální kartu komunikující prostřednictvím technologie NFC známé z platebních karet.

Vnitřek vozu působí překvapivě svěžím dojmem. Především úzká palubní deska bez kontrolních přístrojů a skleněná střecha dodává kabině pocit atria. Na rozdíl od dřívějších vozů Tesla, je Model 3 uvnitř o poznání praktičtější. Najdeme zde dostatek držáků na kelímky, dveřní kapsy a další menší úložné prostory.

Někteří analytici srovnávali nový Model 3 s elektromobilem Bolt od General Motors. Svádí k tomu především obdobná cena obou vozů. Nicméně po první projížďce je jasné, že Tesla byla v podobě Model 3 schopna přinést na trh zcela novou kvalitu. Model 3 není typickým zástupcem vozů střední třídy vybavený elektrickým pohonem, tak jako je tomu u Chevy Bolt.

Budoucnost

Pokud to myslí Tesla se svým plánem na prodej 500 000 elektromobilů v příštím roce vážně, musí se jí podařit vymazat rozdíl spotřebitelem, který kupuje automobil a spotřebitelem, který kupuje elektromobil. Model 3 míří především na konkurenci představovanou BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C.

Cílit čistě jen na zákazníky, kteří z nějakého důvodu stojí o elektromobil již Tesla v následujících letech nebude stačit. Musí se proto střetnout o tržní podíl se zavedenými automobilkami. O potenciálu nového vozu utkat se s konkurencí na fosilní paliva ve stejné cenové kategorii je přesvědčen především Elon Musk.

„Konečně máme skvělý dostupný elektrický vůz. Jsem si opravdu jistý, že to bude nejlepší automobil ve svém cenovém rozpětí,“ prohlásil výkonný ředitel Tesla. Automobilka zvolila v případě Model 3 dvě verze s rozdílnou kapacitou baterií. Obě verze budou odlišeny pouze maximálním dojezdem na jedno nabití, přičemž z vnějšku nebude patrné, o jakou variantu se jedná.

Verze se standardním dojezdem bude k dostání za 35 000 USD, zatímco prémiová alternativa s dlouhým dojezdem přijde na 57 000 USD. Dosud je možné objednat pouze verzi s dlouhým dojezdem. Standardní verze bude k dispozici od podzimu letošního roku. Varianta se dvěma motory a pohonem na všechna kola bude dostupná až příští rok na jaře.

Dva typy

Model 3 se standardní baterií

Dojezd na jedno nabití: 354 km (odhad EPA)

Doba nabití při použití Tesla Supercharger Během 30 minut nabití pro dojezd 209 km

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,6 s

Model 3 s dlouhým dojezdem

Dojezd na jedno nabití : 499 km

Doba nabití při použití Tesla Supercharger Během 30 minut nabití pro dojezd 273 km

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,1 s

V charakteristikách zaujme především dojezd u prémiové verze, který dosahuje 499 kilometrů. Doposud byl jediným elektromobilem, který se pyšnil dojezdem na 480 kilometrů na jedno nabití Model S, jehož cena je ve srovnání s Model 3 takřka trojnásobná. Model 3 je v současné době elektromobilem, který nabízí vzhledem k ceně největší dojezd na jedno nabití. Výrazně překonává také cenově obdobný Chevy Bolt.

Vybavení

Tesla výrazně utekla konkurenci také v oblasti váhy baterií. Ačkoli je Model 3 pouze o 68 kg těžší než Mercedes třídy C, je mírně větší a nabízí více prostoru pro zavazadla i pasažéry. V rámci své třídy vůz disponuje překvapivě velkým úložným prostorem.

Přední a zadní kufr se dohromady mohou pochlubit 0,42 m3. Na překážku by mohl být ovšem omezený otvor kufru, který dosahuje 0,46 m na výšku a 1,06 m na šířku. Sedadla po sklopení do vodorovné polohy nabízí na délku 206 cm, doslova tak vybízí k přespání.

Pokud chcete na vlastní kůži pocítit, jaký pokrok Tesla ve výrobě vozů učinila, je třeba vyrazit s Model 3 na silnici. Výrazné zlepšení je patrné především u funkce Autopilot, která nyní působí dojmem mnohem přirozenější součásti běžného řízení.

I přes špatně viditelné pruhy se vůz bez problémů držel ideální dráhy a plynule udržoval rychlost v závislosti na okolním provozu. I přes přerušení spolupráce s partnerskou společnosti Mobileye urazil Autopilot dlouhou cestu, stále je to však málo vzhledem k jeho ceně 8000 USD, která však zahrnuje stále neaktivní „způsobilost pro plně autonomní řízení.“

Bezpečnost

Z hlediska bezpečnosti si Tesla nedává o nic méně ambiciózní cíle než v jiných oblastech. Bezpečnostní ratingy nového Model 3 ještě nejsou k dispozici, automobilka si je však jistá, že bude jedním z nejbezpečnějších vozů ve své třídě. Působivým dojmem působí srovnání testu bočního střetu v případě Model 3 a Volvo S60, které je považováno za vysoce bezpečný vůz.

Tesla má prostřednictvím Model 3 co nabídnout a podle předběžných objednávek, kterých se nyní nakupilo již přes 500 000, rozhodně nebude mít problém s odbytem. Tu největší překážku nyní bude představovat pokud možno hladké navýšení výroby, která by vysokou poptávku v přiměřeném čase uspokojila.

V minulých třech týdnech automobilka vyprodukovala pouze 50 vozů Model 3, její výrobní plány jsou přitom více než smělé. Ke konci tohoto roku by Tesla měla podle Muska vyrábět již 20 000 vozů měsíčně a na konci roku 2018 by to mělo být již 50 000 vozů.

Musk ostatně přiznal, že zákazníci, kteří dnes zaplatí předobjednávku, se nového vozu dočkají teprve na konci příštího roku a to pouze v případě, že vše půjde podle plánu. Ke konci roku by automobilka měla oznámit 2-4 nové výrobní lokace, prozatím se totiž může spolehnout pouze na továrnu na automobily ve Fremontu v Kalifornii a na Gigafactory v Renu v Nevadě, která produkuje baterie.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang